Feb 27, 2014

Pengalaman Bersalin - Part 1

Assalamualaikum..

Pasti semua ibu-ibu, bapa-bapa dan keluarga gembira nak menyambut kelahiran baby masing-masing. Namun hanya ibu sahaja akan merasa iaitu kesakitan dan malu semasa nak melahirkan baby. Pengalaman sendiri membuatkan kita merasa betapa besarnya pengorbanan ibu-ibu kita sebelum ni. 

Cheewahh pembukaan. Gempak tak. :p

Okay lah. Aku dimasukkan wad masa 10 september 2013 sebab didapati air ketumban tinggal sikit. Sepatutnya due 16 september. Melangkah masuk ke wad bersalin dikelilingi oleh wanita-wanita yang perut dah sarat dan tangisan dan bau-bau baby. Eh tak lupa juga nurse dan doktor. Dorang terpaksa letak dekat bahagian kelas 3 walaupun aku sepatutnya masuk kelas satu. Actually aku memang suka pon duduk dekat kelas 3 sebab ramai orang dan aku ni giler penakut.. Dapat katil tepi tingkap memang horror giler. Petang tu waktu melawat ed (tukar namalah. macam x sedap nama en.bunbun. hahaha) datang. Time tu nurse cakap dah boleh tukar wad. Masuk wad kelas 2 lak. Mulalah punggah barang.

Ha ni lah pertama kalinya aku pakai baju hospital warna pink pulak tu. I like! Lepastu mulalah operasi ctg, scan dan ve. Perasaan malu lah sebab ada tu lelaki yang check. Tambah lagi kita dalam keadaan tak sakit. Acane? 

Lepas dah confirmkan condition aku, so doctor suruh induce keesokan harinya. Pepagi lagi dalam pukul 6 camtu aku dah mandi. Terkejut nurse tengok aku mase nak induce tu dah siap mandi sume. Sebab aku fikir nanti dah induce takut tak larat sampai tak dapat nak mandi pulak. Mau aku beranak dalam keadaan busuk-busuk. haha.. takut doktor pengsan kang.

Sejam lepas induce aku rasa sakit yang amat sangat. Sarapan pagi tu mihun sup aku dapat jamah sesudu dua jer. Kesakitan makin kuat dan kuat. Contraction makin kerap. Aku punyalah seorang yang kuat pon boleh menangis teresak-esak. hehe. Bila nurse check bukaan masih 1cm. Aku kejap-kejap tekan lonceng panggil nurse. Nurse sume risau tambah lagi lepas check ctg jantung baby lemah. So aku pon ditolak masuk ke labour room dalam pukul 10 pagi cam tuh walaupun bukaan masih 1cm.

Dalam labour room tiba-tiba tekanan darah aku rendah sangat.... bersambung.. anak dah jaga. hehe.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjah Mereka Pula:

Follow Us @soratemplates