Mar 25, 2012

# petua/tips

Cara Mengatasi Handphone Android Yang Tidak Boleh Start Atau Boot Loop

Salam

Walaweii.. dah kena virus kemalasan update blog aku ni. Bila bengang baru cari blog. Haha..

Ketidaktenteraman berlaku kat aku ni. Seminggu ni aku tidak akan bersama dengan telefon baru aku. Hantar dobi.. ops anta bengkel la. Adoi tak suka betol. Macam-macam masalah juga bila kita pakai telefon yang lebih updated ni. Kalau korang kurang kewarasan baik pakai telefon biasa je. Sejak pakai fon ni, antara masalah yang sering aku alami seperti force close application, restart sendiri dan sekarang masalah tak mau start (keluar logo sahaja). Masalah yang akhir ni lah yang buat telefon aku kena berjauhan dengan aku buat seketika. cett!

Aku nak repair sendiri memang tak ar. Aku bagi dekat pekerja aku (tauke kedai. hik3) suh dia adjust masalah tu. Aiiii dia tak habis belajar sebab cikgu dia dulu kena cirit birit masa nak ajar subjek "boot loop". Jadi dia hantar bos besar dia (pusat telefon sedunia.haha).

Aku ada juga sembang-sembang dengan en.google. Dia gosip dengan aku yang ada blog cerita pasal masalah aku ni. Tapi bila aku buat tak jadi pon. Tak tau lah kalau korang buat jadi.

Jom.... jom tengok.

Cara mengatasi masalah handphone Android yang boot loop, tidak mahu start, brick, lupa pin, password atau salah masukkan kunci pola.

Cara melakukan factory reset handphone Android melalui Recovery Mode secara lebih umum.

Apa itu Factory Reset (Reset Data Pabrik) Android?
Factory reset adalah suatu cara untuk mengembalikan software handphone/tablet Android ke kondisi seperti baru keluar dari pabrik. Factory reset pada umumnya dapat menyelesaikan hampir semua masalah yang disebabkan oleh kerosakan software. Sebagai catatan, proses factory reset akan menghapus semua data dan aplikasi yang tersimpan di memori internal telepon / tablet Android.
Pada umumnya Factory Reset dapat dilakukan melalui menu Settings (pengaturan) > Privacy (privasi) > Factory data reset (reset data pabrik). Namun bila kondisi handphonenya tidak mau start atau tidak mau masuk ke menu, maka untuk melakukan factory reset, harus melalui recovery mode.

Apa itu Recovery Mode Android?
Recovery mode Android pada dasarnya adalah suatu menu Android yang berguna untuk recovery atau memperbaiki kerusakan software Android. Pada beberapa tipe handphone, upgrade software dapat juga dilakukan langsung melalui recovery mode. Tidak semua tablet / handphone Android memiliki recovery mode, namun pada beberapa tipe Android, hal ini dapat diatasi dengan menginstall recovery mode buatan pihak ketiga, misalnya ClockwordMod recovery atau xRecovery.
Recovery mode akan sangat berguna bila Anda mengalami hal-hal sebagai berikut:
  1. Bila handphone Android tidak dapat start atau hanya berhenti di logo saja (biasa disebut boot loop Android). Hal ini bisa disebabkan oleh beberapa hal, misalnya akibat ada aplikasi yang error atau baru saja menginstall aplikasi yang tidak kompatibel dengan tipe handphone (dalam banyak kasus, setelah menginstall font changer).
  2. Bila handphone Android dapat dinyalakan, namun tidak mau merespon input dari pengguna, misalnya layar Android tidak mau disentuh atau tidak dapat masuk ke menu telepon / tablet.
  3. Bila Anda lupa PIN, Password atau Anda terlalu banyak melakukan percobaan menggambar pola (pattern) pengunci ponsel Android yang menyebabkan Anda tidak dapat masuk ke menu.
  4. Kerusakan-kerusakan software Android lainnya.
Untuk melakukan factory reset via recovery mode secara garis besar dapat dilakukan dengan dua langkah mudah berikut. Namun sebelumnya, do with your own risk (DWYOR) atau resiko ditanggung sendiri ok ;)
Berikut caranya:
Tahap 1: Masuk ke recovery mode
Untuk dapat masuk ke recovery mode Android, Anda harus mematikan dulu handphone / tablet > tekan dan tahan beberapa button Android sekaligus (misalnya tombol vol Up + Vol Down + power secara bersama-sama) > Anda akan masuk ke dalam recovery mode.

Cara masuk recovery mode (button yang harus ditekan)  berbeza mengikut jenis handphon.
Recovery mode hanya berupa tulisan saja. Dan didalam recovery mode, Anda tidak dapat menggunakan touch screen, jadi untuk navigasi naik dan turun, biasanya menggunakan button volume (bergantung jenis handphone Android).

Berikut contoh tampilan recovery mode Android:
mengatasi handphone android lupa pin password atau pola pattern pengunci

Tahap 2: Lakukan Wipe Data / Factory Reset
Setelah berhasil masuk ke recovery mode, yang Anda harus lakukan tinggal memilih fitur “Wipe Data / Factory Reset” setelah itu restart handphone Anda.

Agar Anda tidak bingung, berikut contoh cara melakukan factory reset pada handphone Android Samsung Galaxy Young:
  1. Pastikan bateri masih cukup banyak (minimal 70%)
  2. Matikan handphone
  3. Tekan dan tahan tombol Volume Up + tombol HOME + tombol Power secara bersamaan selama beberapa detik > Anda akan masuk ke recovery mode Android
  4. Dengan menggunakan tombol Volume, arahkan kursor hingga berada di tulisan “Factory reset / wipe data”
  5. Tekan tombol HOME untuk memulai proses > harap sabar saat proses berlangsung
  6. Reboot handphone
Jadi, bila Anda mengalami boot loop pada handphone Android atau Anda lupa akan kata sandi atau pengunci pola handphone Android, yang perlu Anda lakukan hanyalah masuk ke recovery mode > lakukan Factory Reset / Wipe data. Sekarang yang menjadi masalah adalah banyak orang yang tidak mengetahui cara masuk recovery mode tablet / handphone Android miliknya.
Berikut adalah cara masuk recovery mode beberapa tipe handphone Android, bila ada tambahan tipe lainnya akan saya update di artikel ini. (diurutkan berdasarkan abjad merk handphone)
Note: Untuk masuk ke recovery mode, semuanya dilakukan dari kondisi handphone mati (off)
ACER
Cara masuk recovery mode Acer BeTouch E210:
Tekan Tombol Volume Down + Camera + Power Secara bersamaan > Ikuti petunjuk yang ada di layar (Thanks to Rio)
Cara masuk recovery mode Acer Liquid Metal:
Caranya sama seperti Acer BeTouch E210
CROSS
Cara masuk recovery mode Cross AD350 Android:
Tekan tombol HOME + Volume Down + Tekan tombol Power > akan muncul tanda /!\ > tekan tombol HOME (Thanks to Lafit)
CSL
Cara Masuk recovery mode Blueberry CSL Mi 410 Android:
Tekan dan tahan tombol Volume Up + Volume Down + Power secara bersamaan > setelah itu tekan tombol HOME
Cara Masuk recovery mode Blueberry CSL Mi 320 Android:
Tekan Trackpad + tombol Volume Up + Power bersamaan
HUAWEI
Cara masuk recovery mode Huawei X3:
Tekan dan tahan tombol vol up + tombol Power
Cara masuk recovery mode Huawei X5:
Sama dengan X3, yaitu tekan dan tahan tombol vol up + tombol Power
IVIO
Cara masuk recovery mode IVIO DE88 (thanks to Priadi)
Tekan dan tahan Tombol Camera + Tombol HOME > tunggu hingga muncul logo Android, langsung tekan tombol MENU+BACK bersamaan. Navigasi menggunakan tombol Volume, untuk memilh atau OK gunakan tombol Camera.
SAMSUNG
Cara masuk recovery mode Samsung Galaxy Mini, Samsung Galaxy Ace dan Samsung Galaxy Fit Android:
Info lebih lengkap dapat membaca artikel: “Cara mengatasi Samsung Galaxy Mini yang terkunci” (klik)
Cara masuk recovery mode Samsung Galaxy Gio
Tekan tombol HOME + tombol Power
Cara masuk recovery mode Samsung Galaxy 551:
Tekan tombol huruf T + tombol Power. Untuk navigasi atas bawah dapat menggunakan tombol panah, sedangkan untuk melakukan pilihan menggunakan tombol Shift.
Cara masuk Recovery mode Samsung Galaxy Pro:
Tekan tombol T + Tombol Power
Cara masuk Recovery Mode Samsung Galaxy Y (Young) GSM:
Tekan tombol Vol Up + tombol HOME + tombol Power secara bersamaan selama beberapa detik.
Cara Masuk Rec Mode Samsung Galaxy Y (Young) CDMA:
Matikan HP > Tekan tombol Power, saat muncul logo Samsung > tekan tombol VOL UP sampai masuk ke recovery Mode. Kalau handphone menyala normal masuk ke menu seperti biasa, matikan handphone lagi dan ulangi proses dari awal.
Cara Masuk Recovery Mode Samsung Galaxy W (Wonder):
  1. Matikan handphone
  2. Tekan tombol Volume Up + Tombol HOME (tombol tengah) + Tombol Power secara bersamaan > tunggu sampai keluar logo “Samsung”, setelah itu segera lepas tombol ketiga tombol tersebut, dimulai dari tombol power terlebih dahulu.
  3. Bila muncul logo Android / gambar kotak dan anak panah > tekan tombol MENU (tombol sebelah kiri dari tombol HOME). Bila tidak berhasil masuk ke recovery mode, ulangi lagi tahap 1.
Cara Masuk Recovery Mode Samsung Galaxy Tab 7″ (P1000) / Tab 7 Plus (P6200)
Matikan Tablet lalu Tekan tombol Volume UP + Tombol Power secara bersamaan sampai layar menyala

Demikianlah sedikit tutorial cara memperbaiki handphone Android yang tidak dapat start, bootlop, brick, lupa password, PIN, salah memasukkan pattern / pola pengunci Android, dll.

----------------------------------------------------------------------------

Baguskan infonya. Aku jumpa dari seberang tau. Tak salah kongsi kalau memang berguna. Banyak info dia bagi pasal telefon. Ni link dia. SINI.

***bilalah dorang nak pulangkan telefon aku ni. (T_T)v

😊 jom pakai fon ni lah http://shope.ee/2fWdRWTrJR

208 comments:

  1. mak aih. rumit nye. mujo pakai telepon nokia cap ayam je.

    ReplyDelete
  2. Hahaha... tu la pasellll. Tak pe ini semua cobaan.. hehe (~_^)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.. trime kasih sangat-2 atas info nihh.. :D mira pening kpale tgk Samsung Galaxy Y mira asyik restart je seharian nih huhu.. da la fon nih pemberian abah ;)risau lak dia marah hehe skrg fon mira jadi normal balik mcm mira beli bln Januari lepas ^.^ trime kasih ye :D

    http://mirameyaz.blogspot.com/ [blog mira]

    ReplyDelete
  4. wah beli waktu yang sama. Runsing kalau rosak. Lebih2 lagi org yg hadiahkan. hehe~

    Mira dapat ye buat cara tu. Org tak dapat pun. Last hantar Service center. -_-

    ReplyDelete
  5. Copas from indonesian blog... edit dikit ke bhs melayu tapi tetep aja kalian bingung bacanya....

    ReplyDelete
  6. kalau bingung tanyalah dekat blog ni
    http://harga-hp.com/

    Dapat info ni dari blog tersebut. Bagus banget. (^^)V

    ReplyDelete
  7. Thanks ya...!

    ReplyDelete
  8. Tentera menggunakan teknologi telefon Android dalam medan pertempuran:

    Telefon pintar berteknologi Android kini turut sama 'berperang' di medan peperangan untuk membantu tentera dengan mengenal pasti lokasi laluan & pasukan yang lain serta membantu membina taktikal sistem pertahanan pasukan selain sebagai peranti komunikasi di mana teknologi ini hanya dimiliki oleh tentera Amerika Syarikat. Pihak tentera juga telah melancarkan versi terbaru prototaip yang diberi nama Army Software Marketplace iaitu sebuah laman web yang menyediakan muat turun aplikasi perisian bagi peranti yang telah disahkan di dalam rangkaian tentera.

    Baca artikel sepenuhnya di www.gombug.net

    ReplyDelete
  9. klau nak format samsung GT-S3580 cam mana?huhuhu,,,lupa password plak

    ReplyDelete
  10. kenapa hp samsung galaxy y selalu kembali ke android system recovery Ya ?

    ReplyDelete
  11. Macm mane plak msalah bila msj msuk,tiada bunyi w/pun da setting mcm biasa. muzik n call ok plak. pening ar

    ReplyDelete
  12. terima kasih gan,gara gara artikel ini hp samsung young saya jadi tertolong..dulu pernah terkunci layarnya ..gara gara lupa pswrd
    http://fauzans.heck.in

    ReplyDelete
  13. salam.. cuma stu je la kekurangan system ni.. dia xde tuk reset password @ lock pattern yg dah salah masuk.. so, terpaksa reset/format tepon.. sy sedang mengalami situasi ni skang ni bila S2 ni tetiba kuar logo saja lepas budak main masuk byk kali lock pattern smpai phone kna block..dah la xde back up pape pun.. tp plan nk g center lu tnye..lau dia kata hanya reset je leh settle problem salah masuk lock pattern, alamat arwah habis sume data2 lam tepon.. byk yg penting plak tu.. sob sob sob..

    ReplyDelete
  14. pg td note wat hal tak nak on, skrin gelap, dah caj 2 jam pun x de apa2...so, bukak bateri pasang balik buka cover belakang baru dia on balik..panik sekejap

    ReplyDelete
  15. knp fon samsung galaxy mini gua xbole start dan bila nak format,recovery mode xada...gua ader try reset factory data...tp bila reboot, skrin jd gelap...boleh tolong jelaskan x??

    ReplyDelete
  16. Hello.

    Macam2 masalah pengguna samsung or android nih.
    Makin canggih macam makin banyak masalah. saya pakai galaxy w pon bermasalah juga. Asyik restart sendiri je. Bateri cepat sangat kong dan suka padam sendiri.

    Kalau nak senang better pergi kedai yang korang beli fon tu dan suruh dia selesaikan masalah korang. Kalau pandai boleh godam2 fon tu. Haha.

    Saya ada cuba guna teknik recovery macam dalam tutorial ni. Tapi tak reti lak. Sebab asyik tak jadi je. Lagi satu kena ada odim ke apa tah. Haha pening je. Pastu nekad hantar kedai biar dorang check.

    More info boleh tgk dkt blog link yg saya bagi di article.

    ReplyDelete
  17. kalau dah buat benda yang disuruh tapi masih juga tak dapat on dan berhenti pada logo handphone macam mana?

    ReplyDelete
  18. hp saya lgsg xblh on. mcm mne ? cdeyh nye

    ReplyDelete
  19. Saya dh try buat yg recovery bagai tu, tapi tk keluar jugak lah wipe data semua tu, boleh tolong? Baru sehari beli je pun, sedih :'(

    ReplyDelete
  20. Hello semua. Kalau masih tak dapat selesaikan masalah selepas guna cara diatas korang boleh terus tanya dekat blog ni:

    http://harga-hp.com/cara-mengatasi-handphone-android-yang-boot-loop-tidak-mau-start-brick-lupa-pin-password-atau-salah-memasukkan-kunci-pola#comment-24288

    Saya pon refer sana. :)

    ReplyDelete
  21. Saya punya cross ad350, setelah saya recovery seperti diatas tidak muncul factory reset tapi yg muncul hanya tulisan recovery. Mhn penjelasanya thx.

    ReplyDelete
  22. mohon share di blog saya ye. Untuk simpanan sendiri coz baru reboot tadi. TQ memang info sgt berguna

    ReplyDelete
  23. Terima kasih anda telah memberikan kesempatan untuk berkomentar. Artikel anda sangat bagus. Semoga bermanfaat untuk semua

    ReplyDelete
  24. Smasung GT-i5510 udah pencet T+power malah masuk tampilan utama..
    Gmn y bang?!
    Ni hape temen da yg lupa password lockscreen..
    mo hard reset tp g bs masuk recovery..
    Bntuanx y bang..
    Tlong..

    ReplyDelete
  25. gan punya saya (galaxy mini 2)gak sengaja masuk mode reovery gara2 saya pilih salah satu di rom toolbox (gak tau lupa) trus trus gak bisa kembali,padahal sudah saya reboot system now tapi tetep masuk mode recovery.
    gimana ni solusinya?

    ReplyDelete
  26. from indonesia, salam muslim.
    Trimakasih info menariknya. Smoga Alloh mmbrikan pahala yg bnyk untuk kamu.

    ReplyDelete
  27. sya pnye hndset mdel pallete i5300/..mcm mna nk start??..on tu bleh,tp kluar lago berulng kli/..
    tlong,,.

    ReplyDelete
  28. bagi samsung s2. jika password screen lupa. mcmana cara utk kembali ke asal?( tiada password).. tidak membabitkan kepada kembali ke kilang..

    ReplyDelete
  29. Can i ask? Dia akn restart balik ke ? Or kembali normal lepas tu???

    ReplyDelete
  30. Bro sya nk tnye.mcm mana nk slesaikan masalh force close d hp galaxy w sya?hrap bro dpt mmbntu..thanks..

    ReplyDelete
  31. saya nak tanya... android saya keluaran cina. masalahyer ialah bila start di hidup tapi tak kluar gambar dan hanya kuar perkataan ANDROID JER... apakah masalahnyer dan adakah ia masih boleh diperbaiki,,,

    ReplyDelete
  32. ADMIN.. sila tambah info ni.. wipe data/factory reset tu cuma boleh guna untuk original rom.
    kalau custom rom tak boleh.. sesetengah handphone AP guna custom rom.. so kalau buat jugak nanti tak boleh on.. kena flash guna odin atau flashtool pulak..

    ReplyDelete
  33. trimakasi atas infonya,akirnya hp saya bsa di gunain.

    ReplyDelete
  34. Torn: yup betul tu. Saya ada baca kne ada odin bagai sume.

    ReplyDelete
  35. For more info boleh tny direct dkt sini:
    http://harga-hp.com/cara-mengatasi-handphone-android-yang-boot-loop-tidak-mau-start-brick-lupa-pin-password-atau-salah-memasukkan-kunci-pola

    Sebab info berguna ni saya jumpa dekat link tu masa fon samsung sy ada masalah haritu.

    ReplyDelete
  36. Nak tambah satu lagi, baru2 ni fon sy ada masalah

    'MTP initialization when not plugged in'

    Kesannya fon asyik berbunyi bib bib bib. Keep running. Hantar kedai tapi dipulangkan balik sebab orang kedai kata masalah part dlm fon tu.

    Kemudian sy search internet jumpa ramai yg kena masalah yg sama. Macam2 juga cara penyelesaian. Ada yang kata sebab lubang dkt tempat charge tu kotor. Dah bersihkan tapi masalah masih sama.

    Last2 jumpa satu lagi cara iaitu

    'DOWNLOAD SYSTEM TUNER'

    Akhirnya fon yg dh lama tersadai tu dapat diselamatkan. Kenapa orang kedai repair fon tu xreti cari penyelesaian nya. Sila tutup kedai. haha.

    ReplyDelete
  37. Nak tanye .. bagi telefon samsung sgh-f480 . Macam mane nak dapatkan password screen phone lock ?? Saya harap admin dapat membantu masalah ini .. terima kasih .

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum . kalau sony pulak macam mana ye ?

    ReplyDelete
  39. saya baru je buat untok fon galaxy y..xleh bukak sebab unlock pattern byk kali..alhamdulillah berjaya..thanx byk2 ye..=)

    ReplyDelete
  40. Galaxy Y, pertama kalinya dicoba, berhasil.
    Tq atas ilmu yg dikongsi bersama.
    Great job. May Allah bless u 24/7

    ReplyDelete
  41. hiii. i pakai galaxy Y. phone i asyik restart je then i try yg recovery mode tu. tp bila dah buat, dia still restart. kalau nak buat recovery mode tu, batter mmg kena penuh eh ? kalau tak penuh tak jadi ?

    ReplyDelete
  42. thanks awak...alhamdulillah tab kita dah oke balik...hikssss sgt berguna entry awak :) dulu first time jd camni sy trus hntr kedai kena charges rm 60 rupanya senang je lahhh...huhuh

    ReplyDelete
  43. kalau masih bootloop ada cara lain kah ?????......

    ReplyDelete
  44. nie pun saye ade tab 7 plus kawan punye.....pun banyak kali masukkan password n tak menjadi.....nak cobe wipe data......

    kalau bootloop,dan dh cobe wipe data n wipe ca cache kat recovery mode tp masih same jew.....itu punye software OS yg rosak....

    kalau x nak bawa kedai (charge RM50),repair sendiri jew....guna odin.....dan download software OS original fon tu.....kalau OS fon tu 2.3.6 gingerbread,dan fon yg kamu gune tu dh ade update 4.0.3 ICS atau 4.1.2 jellybean,download jew jelly bean sekali....
    fon setel,OS pun updated....

    ReplyDelete
  45. ada cara x kta nk smpn data n no phone sblum kta format smula hp yg problem?

    ReplyDelete
  46. admin kalau csl jenis switch star neo mi 363 lupa password penter nyer cam mne tolong pls

    ReplyDelete
  47. Thanks for sharing...sy da berjaya lepas dari masalah sy...pkai hp CSL switch star mi363....ikut seperti arahan...

    ReplyDelete
  48. tidak bisa broo ada cara lain gak

    ReplyDelete
  49. Salam. Saya pakai handphone CSL switch star neo Mi363. phone asyik restart je. Boleh kengkawan bantu saya....... tq

    ReplyDelete
  50. saya dah ikut tp my galaxy y still cannot get in recovery mode...dye kuar patung android kotak dgn anak panah..mcm mne yer??

    ReplyDelete
  51. hello... handphone saya glory 2s pro, tapi tak mau start up hanya logo sja yg ada.saya sda msuk recovery mode dan melakukan factory reset, tapi tak berkesan juga. macam mane 2 ya?

    ReplyDelete
  52. Tuan..hp htc taiwan saya hang ..saya dah cuba cara2 tauan ajarkan itu tapi tidak berjaya..model HTC one X Taiwan...
    masaalah..hang sampai logo android sahaja. terima kasih

    ReplyDelete
  53. terima kasih!!!!!!!!
    selamat RM40 sy......

    ReplyDelete
  54. ya allah, terima kasih banyak2!!!! dh 3 hari handphone nie waktu restart asyik keluar logo je.... nk gi pusat telefon dia jauh giler.. terima kasih sekali lagi!!!!

    ReplyDelete
  55. terima kasih
    ingat nak antar repair kat kedai..
    padahal boleh repair sendiri
    free

    ReplyDelete
  56. handphone csl star neo tak boleh on . saya dah try dah semua cara . tak boleh pun :(

    ReplyDelete
  57. assalam,nk tnya la..my samsung wonder GT 18150 da upgrade to cyanogen(mod) n RemICS-JB ap nth tu..bru n ad install font style,then bile nk reboot die stuck plak x smpi ke menu pun..da cuba hard reset tp x blh pun sbb lps hard reset kne reboor now kan..still stuck kt tulisan RemICS-JB tu..camne nk buat ek??

    ReplyDelete
  58. Kenapa tab saya ada tulis SOME SYSTEM FONCTION MAY NOT WORK.. padahal saya dah delete semua APP.. dan kenapa bila saya nak caj bateri ada lambing (X) warna merah ? GT-P3100

    ReplyDelete
  59. recovery mode tak boleh buka pun tho saya dah tekan
    pls help

    ReplyDelete
  60. Dear pelangi isya..terima kasih banyak share post ni..bersyukur sgt saya google dan akhirnya jumpa blog awak ni...saya dh berjaya 'reboot' galaxy y saya yg lock. Terima kasih ya.

    ReplyDelete
  61. Nak tanya boleh kalau dah buat semua ni nanti tak hilang ke memory yg dekat SD card tu. Risau hilang gambar gambar yg dah simpan tu

    ReplyDelete
  62. Yahuuu...yeayyy...terima kasih..entry yg sgt berguna....sy guna samsung pocket taw...yg x berapa glamer...but try je yg sesuai utk recovery yg dia tunjuk..inshaallah boleh...yahuuu

    ReplyDelete
  63. ninetology black pearl II mcm mana plak? boleh tolong?

    ReplyDelete
  64. setelah pergi ke recovery mode seterusnya pa mau dibuat

    ReplyDelete
  65. Fon sony xperia miro73 sy terlupa password n email mcm mn nk buat

    ReplyDelete
  66. kenapa hp saya dia kata
    no
    no
    no
    no
    Yes--delete all user
    no
    no
    mcm mna tu ? please bgi respond k , saya sgt memerlukannya ><

    ReplyDelete
  67. sy dah buat bnyak kli tpi x menjadi ???

    ReplyDelete
  68. nak tnye..u hantar kedai..,dikenakan bayaran berapa??

    ReplyDelete
  69. ninetology black pearl II meh sni..terbaikk punya..

    ReplyDelete
  70. kalau tombol vol up tu tak functionmacam mana eh? tolong. untuk s4

    ReplyDelete
  71. Kalau sony experia J...macammana nk solve problem ni yer?

    ReplyDelete
  72. kalau hp TSM T6 macem mana? udah dicoba ndak bisa2

    ReplyDelete
  73. Nice info...bagi yang xdapat gune la hp yg di kenal skit supaya senang jgak nk dapatkan recoverymode tu...huhu by xperia sola user...
    http://www.facebook.com/hakpuik

    ReplyDelete
  74. Ninetologogy z1 macammana nak restart kalau dah hang? Skrin gelap je tak boleh buat apa

    ReplyDelete
  75. thanks bebanyak .kalau hantar kedai ntah berapa puluh dia charge .

    ReplyDelete
  76. saya dah baca semua yg tuls dia ats... dan hampir berjaya....... bila cucuk usb... komputer x dapat baca data fon la...(kerosakan fon saya x bolh on) fon upgard

    ReplyDelete
  77. asus zenfone 4 ada recevory mode x ? please jawab..

    ReplyDelete
  78. lansung xble bka dia bukan kluar perkataan samsung ttpi dia kluar huruf kecil2... dah buat cara tu ttp xble jga

    ReplyDelete
  79. Tablet android tak boleh cas

    ReplyDelete
  80. Add sye untk pertanyaan seputar gadget.. Terutama pasal iPhone.. I'd wechat teh_tarik_satu.. Sila bgi kode "repair" klaw pasal fon

    ReplyDelete
  81. kenapa saya punya keluar
    no
    no
    no
    no
    yes ......
    no
    no
    #galaxyYuser

    ReplyDelete
  82. THANK YOU VERY MUCH FOR YOUR TIP! phone dah boleh on!

    ReplyDelete
  83. td bila stortdowm....on balik tiba2c xboleh on...setakat logo..dan ulang baliksamapai banyak kali...dah cuba dah reset....napa...ke betery xckp ...

    ReplyDelete
  84. sy nak tanya,kelmarin sy cas fon dlm pukul 2 then pkul 4sy nak nk try tgk jam lepas tu fon sy xley nak on. gelap je. sy da bukak b3 bukak sim n pasang balik still xbley jgk. sy cas fon, cas pn xdpat detect. sy xtwu punca nye. sbb sebelum tu sy mmg xde install or main game ape ape pun. fon tu off tanpa sebab n xley on. tu hardbricked ke isya or ade masalah pd b3? sy guna fon galaxy pocket neo tolong sy 


    ReplyDelete
  85. Harap isya dapat membantu!!!

    ReplyDelete
  86. salam,, terima kasih ,, entry ne sangat membantu , saya try sekali je dah dapat .. kebetulan tab samsung saya tak boleh on, panik gak la, coz abg saya bagi takut kene marah, saya pun google cepat2, jumpe la entry ne,, thank u ya ..

    ReplyDelete
  87. salam...pertanyaan,samsung note 8 sy on boleh tetapi asyik naik logo ja...tolong bantuan admin....

    ReplyDelete
  88. adam penang.. hehe sye bukan admin tapi nk cuba jawab... masuk dfu mode then swip fon atau reboot fon.. ingat bende ni wat fon macam baru blik... cra.. matikan fon, cabut memory slot, cabut sim card, then tekan home button+power button(secara bersamaan) nanti masuk lah tu ke mode dfu then pilih kt sana swip pon.. cara pilih guna volume up dngan volume down sebb taskrin xleh guna.. then klaw nak ok tekan power butten.. tunggu sampai siap jngan cabut btre! klaw boleh bgi cas 80% dulu baru buat.

    ReplyDelete
  89. sy dah try....tp sama jugak....sy pun tak taw nk buat mcm mn dah

    ReplyDelete
  90. terkadang ada yg lain2 android ni.. abg boleh cuba tekan macam tadi then dah keluar logo samsung lepaskan pastu tekan balik bende yg sama... terkdang ade jgak android ni tekan macam tadi pastu dah keluar logo samsung lepaskan yg ditekan tadi then tekan balik bende sama tapi volume up tekan jgak... ade jugak tombol yg belah kiri sblah home button tu dengan power buton sekalian.. macam2 android lain dengan iphone semua sama je.. abg boleh cuba lagi noh.. semoga berhasil

    ReplyDelete
  91. kalaw xleh gak.. cuba cara ni plak.. home btton+power button+volume up bersamaan sampai keluar gambar robot.. hehe semoga membantu

    ReplyDelete
  92. Waaa.. dh jdi dh buat..untung jmpe blog awk.. dkat brjam2 cri dalam en.google..bnyk xjd.. sbnrnya dh ptus asa..ingt nk hntr kdai je esk..kne byar rm30.. mahal kot utk bnde mcm ni..last2 trtarik nk cuba yg ni..last option dh ni.. trima kasih sngt2 ye.. sngt mmbantu..

    ReplyDelete
  93. Salam isya..nk tnya,hp sony xperia sy xblh buka sbb sy trlpa pin kod ..bla rstart je trus screen lock msukkn pin kod.mcm mn nk pecahkn pin kod ye.smlm nk repair tnye kt kdai rm60 tu...blh tlg ajr x.plzzzz

    ReplyDelete
  94. Alhamdulillah ...terima kasih bnyak2 ... hfon da OK ...xperlu hantar kedai ...

    ReplyDelete
  95. salam cik...nk tnya knapa fon s3 mini tiba2 terpadam,lps 2 da xdpt hidupkn balik..tlg ea..tq

    ReplyDelete
  96. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  97. ada cara ke nak selamatkan data sebelum factory reset..byk gambar dlm tu..

    ReplyDelete
  98. backup data dulu...copy je masuk hard disk...

    ReplyDelete
  99. backup data dulu...copy je masuk hard disk...

    ReplyDelete
  100. Salam.....cmne nk ke recovery mode tuk note4...tlgggg .stuck at boot loop

    ReplyDelete
  101. Salam.....cmne nk ke recovery mode tuk note4...tlgggg .stuck at boot loop

    ReplyDelete
  102. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  103. Hp Aq ninetology....kena virus...Ga da tempat Service Hp yg bisa nenginstall ulang...
    Untuk reset factory juga Ga bisa...krna minta pasword...pke cara recovery mode jg Ga bisa...tolong donk gmn?

    ReplyDelete
  104. Kalau nak buat hard reset tp gmba android mati software rosak ke?

    ReplyDelete
  105. MINTA TOLONG! macam mana pula kalau oppo, nak perbaiki macam mana?

    ReplyDelete
  106. MINTA TOLONG! macam mana pula kalau oppo, nak perbaiki macam mana?

    ReplyDelete
  107. boleh link MTK for leagoo lead 5????
    send email pada *(fattihiekhmal98@gmail.com)

    ReplyDelete
  108. nak tanya sape2 yg berkebolehan...saya guna samsung tab p1000,asyik hang aje....bila nak wat factory setting x boleh dan bila nak wipe data pun x boleh.bila on tab tu ok je boleh on ,nak connect kat computer pun xleh masuk.ada sape2 boleh bg cadangan

    ReplyDelete
  109. last sekali reboot handphone tu macam mne? dah buat tapi keluar gmbar robot??? please urgent ni :(

    ReplyDelete
  110. saya sudah buat seperti di atas tapi masih juga sangkut pada logo..lenovo a361i
    tolong saya......

    ReplyDelete
  111. saya dh try buad smuaa tapi bila on asyik kluar logo samsung tu , brulang kali ! mohon pnjelasan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun jadi camtu gak.,dah dpt ke jln selesaikannya.
      Kalau dpt,kongsilah ...tq

      Delete
  112. Salam sejahtera buat pelangiisya..
    Terima kasih kerana berkongsi ilmu yang sangat bermanfaat..
    Saya pengguna ninetology u9z1t yg bootloop hampir setahun...
    Alhamdulillah dgn ilmu yg dikongsi masalah saya dapat diselesaikan...
    Terima kasih banyak...

    ReplyDelete
  113. mase nak tekan home button n vlume serentak fon tu kena charging dekat usb skli ke? mohon tolong

    ReplyDelete
  114. Samsung galaxy gts3850 tak leh format ke???

    ReplyDelete
  115. nasib baik ada nokia itu pun boleh pakai WhatsApp,facebook dan lain lain ada 3G,WIFI,store senang lah dan ia tak mudah kena virus senang cite langsung tak kena virus,selamat.

    ReplyDelete
  116. assalamualaikum saya masalah lenovo a399 try hard reset tak bolrh asyik dok keluar lenovo
    try dah hard reset tapi tak jadi

    ReplyDelete
  117. terima kasih untuk info ni. sangat berguna. first first gelabah juga lah sebab boot loop then jumpa blog ni terus selesai masalah.

    ReplyDelete
  118. Ny dya kuar swip ja len apa pown x kluar nk wt mcm mna

    ReplyDelete
  119. Sya reset n dya x kluar apa pown lpas reset yg kuar robot hijau ja

    ReplyDelete
  120. Lenovo A319 slpas reset naik robot hjau
    Lbih krang 3 jam lbih dah ny

    ReplyDelete
  121. ada tak untuk hp lenovo ? tetiba dia hang terus gelap.

    ReplyDelete
  122. asalamualaikum...saya punya telifon x boleh onn secara tiba-tiba....please tolong saya

    ReplyDelete
  123. HP LENOVO A399 SAYA SELALU JE BUNYI VIBRATE DAN DIE AKAN BALIK KE HOME SCREEN
    KALAU TGH TAIP MSG BUNYI VIBRATE DTG, MSG AKAN HILANG DAN BALIK KE HOME SCREEN
    TOLONG SAYA

    ReplyDelete
  124. Hp samsung note 3...tp beli ats tgn org...dh wat factory reset n bjya...bile nk login...suruh connect wifi...tp wifi function disable...knapa ek.....satu lg..bile nk login...ad samsung account pmilik asal....cmne nk buang...sbb pmlik asal pn xknal sp....tolong.....xtaw nk buat al dh ni

    ReplyDelete
  125. hmmm, kenapa lepas saya ikut cara tuh, hp saya tetap je taknak start? yang ada pun, cuma logo jeee.

    ReplyDelete
  126. Klu lpas tkan wipe data tu klua gmbr android n klua no command npe ea

    ReplyDelete
  127. Mcm mn nk bt sbab bile tekan batton on ff nye skli gan + dan - kluar bahasa cina...

    ReplyDelete
  128. saya ada masalah note 2 tak boleh on ?

    ReplyDelete
  129. kalau phone asus zenfone 2 , mcm mana nk gi recovery mode tu ye? boleh tolong saya ? sedih phone tak boleh dihidupkan semula...asyik keluar logo asus smpai bateri habis,tapi tak ter'on' pon phone tu..

    ReplyDelete
  130. salam...bagaimana nk repair semula lenovo a680 setelah saya firmware menggunakan flashtool.apabila siap di firmware nya,telefon saya mati terus.

    ReplyDelete
  131. dah buat semua cara tu..tak jadi jugak..last hantar kedai.

    ReplyDelete
  132. mcm mne nk backup data kalu dh bootloop? data penting sgt ni..

    ReplyDelete
  133. Lenovo a399 stuck KT logo, mcm cra dh buat tp stay mcm tu jgak. JD bro kongsi skit ilmu

    ReplyDelete
  134. Assalamulaikum, alhamdulillah dengan tips yang ada ni berjay on fon balik. tak perlu hantar kedai dah jimat kos.. thanks untuk tips ni ya . :)

    ReplyDelete
  135. Salam...samsung grand prime sy memng xbleh nk on langsung...ape masalh ye klau mcm ??

    ReplyDelete
  136. Salam...samsung grand prime sy memng xbleh nk on langsung...ape masalh ye klau mcm ??

    ReplyDelete
  137. salam,isya.tima kasih atas pkongsiannya...wei..tiga ari mati kutu nk tggu abis batteri kong..supaya dpt on off.im hepi my sony bleh suda swipe cm biasa.just hold on volume n power...such a good info.

    ReplyDelete
  138. Adakah file2 kita akan hilang semua sperti pic,video,lagu..adakah ia sma sperti kta format handphone..??harap jawap yee

    ReplyDelete
  139. salam semua..nak tanya,sya dah buat seperti d atas,tai skrg stuck di fastboot mode sahaja..xdpt buat apa2..tekan on of tu lama2 pun sma juga..mcm mna tu

    ReplyDelete
  140. Kenapa lepas reboot hp,langsung tak boleh nk on..skrin gelap..

    ReplyDelete
  141. Kenapa lepas reboot hp,langsung tak boleh nk on..skrin gelap..

    ReplyDelete
  142. Untuk samsung j5 cm mna nk buat slps buat kluar samsung ja

    ReplyDelete
  143. untk asus plk cmna cranya...asyk kluar logo aje

    ReplyDelete
  144. assalamualaikum..nk tanya..harap2 dpt jwb..fon saya ni bile on..bunyi on ade..bile off,bunyi off ade..klo mesej masuk bunyi,volume up pon bunyi.....tapi tulah..tak kluar gmbr lgsung...mcm mn eh?sis tau tak?

    ReplyDelete
  145. assalamualaikum. saya nak tanya jika saya buat cara ini, app2 dan game2 yang saya ada boleh hilang tak? atau data2 yang lain?

    ReplyDelete
  146. untuk lenovo ade tak

    ReplyDelete
  147. kenape lepas kite buat recovery mode tapi telefon nye tetap x boleh idop...n dye telefon tu teros gelap...

    ReplyDelete
  148. kenape lepas kite buat recovery mode tapi telefon nye tetap x boleh idop...n dye telefon tu teros gelap...

    ReplyDelete
  149. sy gune lenovo pb1 masalah fon sy bleh on tp stakat keluar jenama brand je..sy dh buat recovery mode tp masih xberfungsi

    ReplyDelete
  150. sy gune lenovo pb1 masalah fon sy bleh on tp stakat keluar jenama brand je..sy dh buat recovery mode tp masih xberfungsi

    ReplyDelete
  151. sy pengguna samsung note 2..nk tanya la kenapa lampu indicator led warna merah tidak mahu mati walaupun telefon tidak di cas..walaupun telefon sudah d off dgn d tanggalkn bateri tetapi lampu indicator warna merah tetap juga menyala..apa penyebabnya yer?

    ReplyDelete
  152. Kalau phone takde homescreen cmne ek?

    ReplyDelete
  153. Kalau phone takde homescreen cmne ek?

    ReplyDelete
  154. Saya vivo masalah boot rosak Lansing x dpt on nk msk recovery mode pun x dpt Ada cara lain selain believe phone baruv

    ReplyDelete
  155. Masih Binggung Cari BO Judi Slot yang Terpercaya? Ingin Kemenangan Cepat Cair ?

    Di Di sinilah tempatnya Kasino88, Agen judi Slot dan Live Casino yang Aman dan Terpercaya. Proses Deposit dan Withdraw hanya dalam 2

    menit. Semua Jenis Game Slot Terlengkap, dan hanya menggunakan 1 ID sudah bisa mainkan semua Games nya . Di Kasino88 lah Situs Paling

    Terekomendasi Banget Untuk Kalian !

    Tersedia Juga berbagai Promo menarik :
    - Bonus New Member 30%
    - Bonus Next Deposit 10%
    - Bonus DEPOSIT Slot Games 100%
    - Bonus Cashback Up 10%
    - Bonus Rollingan 0.8%
    - Bonus Referral

    Ayo buruan Tunggu apa lagi, Buruan Gabung Sekarang !!
    Info : www.kasino88*.com (BINTANG DI HAPUS)
    WA : +62822-9967-1032

    slot online
    judi online
    live casino
    judi bola
    agen judi

    ReplyDelete
  156. trims... info yang sangat bermanfaat

    jangan lupa kunjungi balik blog Interwepo Untuk melihat tutorial, dan informasi umum lainnya.

    ReplyDelete
  157. "Bermanfaat sekali jangan lupa mampir ya buat yang suka main togel, casino dan slot online disini tempat terbaiknya

    KERIS2 = keris2.com

    Dapatkan promo menarik di beberapa bandar togel, slot dan casino online pilihan kamu sekarang!
    - Cashback Togel 5%
    - Cashback Casino Up 10%
    - Cashback Slot 5%

    Rollingan Besar yang selalu menanti untuk kamu sekarang Coba keberuntungan kamu disini
    - Rollingan Casino 0.7%
    - Rollingan Slot 0.7%

    Dapatkan diskon spesial togel dan hadiah tinggi yang menanti untuk kamu sekarang juga!
    - Diskon Togel 2D = 29% Hadiah x70
    - Diskon Togel 3D = 59% Hadiah x400
    - Diskon Togel 4D = 66% Hadiah x3000

    Semua game ada disini :
    Agen Togel, Agen Togel Aman, Agen Togel Terpercaya, Agen Togel Online, Bandar Togel, Bandar Togel Online, Bandar Togel Terpercaya,
    Bandar Togel Aman, Situs Togel, Situs Togel Online, Situs Togel Terpercaya, Situs Togel Aman, Togel Online, Togel Online Aman,
    Togel Online Terpercaya, Togel Online Terbaik,Agen Slot, Agen Slot Online, Agen Slot Terpercaya, Agen Slot Aman,
    Bandar Slot, Bandar Slot Aman, Bandar Slot Terpercaya, Bandar Slot Online, Situs Slot, Situs Slot Online,
    Situs Slot Terpercaya, Situs Slot Aman, Situs Slot Terbaik, Agen Casino, Agen Casino Online, Agen Casino Aman, Agen Casino Terpercaya,
    Bandar Casino, Slot Online, Casino Online, Bandar Casino Terpercaya, Bandar Casino Terbaik, Bandar Casino Aman,
    Situs Casino Online, Situs Casino Terpercaya, Situs Casino Aman, Situs Casino Indonesia.

    Kami tunggu Kehadirannya Ya Pasti Menang Berapapun Kami Bayar !!!"

    ReplyDelete
  158. "Bermanfaat sekali jangan lupa mampir ya buat yang suka main togel, casino dan casino online disini tempat terbaiknya

    LEO4D = leo4d55.com

    Dapatkan promo menarik di beberapa bandar togel, casino dan casino online pilihan kamu sekarang!
    - Cashback Togel 5%
    - Cashback casino 5%

    Rollingan Besar yang selalu menanti untuk kamu sekarang Coba keberuntungan kamu disini
    - Rollingan Casino 0.7%

    Dapatkan diskon spesial togel dan hadiah tinggi yang menanti untuk kamu sekarang juga!
    - Diskon Togel 2D = 29% Hadiah x70
    - Diskon Togel 3D = 59% Hadiah x400
    - Diskon Togel 4D = 66% Hadiah x3000

    Semua game ada disini :
    Agen Togel, Agen Togel Aman, Agen Togel Terpercaya, Agen Togel Online, Bandar Togel, Bandar Togel Online, Bandar Togel Terpercaya,
    Bandar Togel Aman, Situs Togel, Situs Togel Online, Situs Togel Terpercaya, Situs Togel Aman, Togel Online, Togel Online Aman,
    Togel Online Terpercaya, Togel Online Terbaik,Agen casino, Agen casino Online, Agen casino Terpercaya, Agen casino Aman,
    Bandar casino, Bandar casino Aman, Bandar casino Terpercaya, Bandar casino Online, Situs casino, Situs casino Online,
    Situs casino Terpercaya, Situs casino Aman, Situs casino Terbaik, Agen Casino, Agen Casino Online, Agen Casino Aman, Agen Casino Terpercaya,
    Bandar Casino, casino Online, Casino Online, Bandar Casino Terpercaya, Bandar Casino Terbaik, Bandar Casino Aman,
    Situs Casino Online, Situs Casino Terpercaya, Situs Casino Aman, Situs Casino Indonesia.

    Kami tunggu Kehadirannya Ya Pasti Menang Berapapun Kami Bayar !!!"

    ReplyDelete
  159. "Bermanfaat sekali jangan lupa mampir ya buat yang suka main togel, casino dan slot online disini tempat terbaiknya

    UANG4D = donatgaring.com

    Dapatkan promo menarik di beberapa bandar togel, slot dan casino online pilihan kamu sekarang!
    - Cashback Togel 5%
    - Cashback Casino Up 10%
    - Cashback Slot 5%

    Rollingan Besar yang selalu menanti untuk kamu sekarang Coba keberuntungan kamu disini
    - Rollingan Casino 0.7%
    - Rollingan Slot 0.7%

    Dapatkan diskon spesial togel dan hadiah tinggi yang menanti untuk kamu sekarang juga!
    - Diskon Togel 2D = 29% Hadiah x70
    - Diskon Togel 3D = 59% Hadiah x400
    - Diskon Togel 4D = 66% Hadiah x3000

    Semua game ada disini :
    Agen Togel, Agen Togel Aman, Agen Togel Terpercaya, Agen Togel Online, Bandar Togel, Bandar Togel Online, Bandar Togel Terpercaya,
    Bandar Togel Aman, Situs Togel, Situs Togel Online, Situs Togel Terpercaya, Situs Togel Aman, Togel Online, Togel Online Aman,
    Togel Online Terpercaya, Togel Online Terbaik,Agen Slot, Agen Slot Online, Agen Slot Terpercaya, Agen Slot Aman,
    Bandar Slot, Bandar Slot Aman, Bandar Slot Terpercaya, Bandar Slot Online, Situs Slot, Situs Slot Online,
    Situs Slot Terpercaya, Situs Slot Aman, Situs Slot Terbaik, Agen Casino, Agen Casino Online, Agen Casino Aman, Agen Casino Terpercaya,
    Bandar Casino, Slot Online, Casino Online, Bandar Casino Terpercaya, Bandar Casino Terbaik, Bandar Casino Aman,
    Situs Casino Online, Situs Casino Terpercaya, Situs Casino Aman, Situs Casino Indonesia.

    Kami tunggu Kehadirannya Ya Pasti Menang Berapapun Kami Bayar !!!"

    ReplyDelete
  160. Bete karena HP Android kamu lemot? Jangan buru-buru membeli yang baru, siapa tahu cara mengatasi HP lemot yang bakal Jaka bahas kali ini bisa membantu!
    handphone frog
    Ngomongin soal HP Android, kamu pasti sudah tahu kalau kebanyakan HP Android zaman sekarang sudah dibekali dengan spesifikasi tinggi. Meskipun begitu, tetap saja ada beberapa di antaranya yang tak bisa terhindar dari permasalahan lemot.

    ReplyDelete
  161. Knpa saya try pun tak dapat juaga..samsung tabs

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjah Mereka Pula:

Follow Us @soratemplates